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시카고 플랜 고전 읽기 19편: 토마스 모어의 유토피아

지적허영 2023. 3. 13.
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토마스 모어의 유토피아 요약

"Utopia" is a book by Thomas More, published in 1516. It tells the story of a fictional island society that has achieved an ideal social, political, and economic system. The book is written in the form of a dialogue between the author and a fictional character named Raphael Hythloday, who has traveled to the island and witnessed its way of life.

"유토피아"는 1516년에 출판된 토마스 모어의 책이다. 이상적인 사회, 정치, 경제 시스템을 달성한 가상의 섬에 대한 이야기이다. 이 책은 섬을 여행하고 그 삶의 방식을 목격한 저자와 라파엘 하이틀로데이라는 가상의 인물 간의 대화 형식으로 쓰여져있다.

《유토피아》의 작가인 토마스 모어의 모습.
출처: 위키디피아, 토마스모어


In the first part of the book, Hythloday describes the society of Utopia in great detail. He explains that the island is situated in the New World, and that its inhabitants have developed a communal, cooperative way of life that emphasizes the common good over individual wealth or status. The people of Utopia live in small, self-sufficient communities that are connected by a central government. They practice a form of Christianity that is based on simplicity, humility, and tolerance.

책의 첫 번째 부분에서 Hythloday는 유토피아 사회를 매우 자세하게 설명한다. 그는 이 섬이 신세계에 위치하고 있으며, 주민들은 개인의 부나 지위보다 공동선을 중시하는 공동체적이고 협력적인 삶의 방식을 발전시켜 왔다고 설명한다. 유토피아 사람들은 중앙 정부에 의해 연결된 소규모의 자급자족 공동체에 살고 있다. 이들은 단순함, 겸손, 관용을 바탕으로 하는 기독교의 한 형태를 실천하며 산다.

Hythloday explains that Utopia's economy is based on agriculture and craftsmanship, and that there is no private property or money. Instead, all goods and services are distributed according to need, and people work together to meet the basic needs of everyone in the community. The society also places a strong emphasis on education and intellectual pursuits, and people are encouraged to pursue knowledge and learning throughout their lives.

하이틀로데이는 유토피아의 경제는 농업장인 정신에 기반을 두고 있으며 사유 재산이나 돈은 존재하지 않는다고 설명한다. 대신 모든 재화와 서비스는 필요에 따라 분배되며, 사람들은 공동체 구성원 모두의 기본적인 필요를 충족하기 위해 함께 일한다. 또한 이 사회는 교육과 지적 추구에 중점을 두며, 사람들은 평생 동안 지식과 학습을 추구하도록 장려된다.

In the second part of the book, the narrator and Hythloday discuss the political and social problems of Europe in the early 16th century, including poverty, war, corruption, and religious conflict. Hythloday argues that many of these problems could be solved if European leaders would adopt some of the principles and practices of Utopia, such as communal living, religious tolerance, and a focus on the common good.

책의 2장에서는 화자와 하이틀로데이가 빈곤, 전쟁, 부패, 종교적 갈등 등 16세기 초 유럽의 정치적, 사회적 문제에 대해 이야기한다.하이틀로데이는 유럽 지도자들이 공동 생활, 종교적 관용, 공동선에 대한 초점 등 유토피아의 원칙과 관행을 채택한다면 이러한 문제 중 많은 부분이 해결될 수 있다고 주장한다.

The book ends with the narrator expressing his admiration for Utopia and his hope that the ideas presented in the book will inspire people to work towards a better society. "Utopia" has been praised for its vision of an ideal society, and has influenced many later works of science fiction and political theory.

이 책은 화자가 유토피아에 대한 존경과 이 책에 제시된 아이디어가 사람들이 더 나은 사회를 위해 노력하도록 영감을 주기를 희망한다는 말로 끝을 맺는다. "유토피아"는 이상적인 사회에 대한 비전으로 찬사를 받았으며, 이후 많은 공상 과학 소설과 정치 이론 작품에 영향을 미쳤다.

 

 

유토피아에 나오는 유명한 글귀/문구

"For if you suffer your people to be ill-educated, and their manners to be corrupted from their infancy, and then punish them for those crimes to which their first education disposed them, what else is to be concluded from this, but that you first make thieves and then punish them?" (Book I)

"백성들이 어릴 때부터 교육을 제대로 받지 못하고 예의범절을 타락하게 만든 다음, 처음 교육받은 범죄에 대해 처벌한다면, 먼저 도둑을 만들고 나서 처벌하는 것 외에 다른 결론을 내릴 것이 무엇이 있겠는가?" (1권)

"In Utopia, where every man has a right to everything, they all know that if care is taken to keep the public stores full no private man can want anything, for among them there is no unequal distribution so that no man is poor, none in necessity; and though no man has anything, yet they are all rich." (Book II)

"모든 사람이 모든 것에 대한 권리가 있는 유토피아에서는 공공의 창고를 가득 채우기 위해 주의를 기울이면 사적인 사람이 아무것도 원할 수 없다는 것을 모두 알고 있다. 왜냐하면 그들 사이에는 불평등 한 분배가 없기 때문에 가난한 사람도 없고 궁핍 한 사람도없고 아무것도 가진 사람이 없지만 모두 부자가 되기 때문이다." (2권)

"While we were walking in the garden, and you were discoursing on these same topics, it happened that I pretty much formed the same conclusions as you, concerning the foolishness of men, and their preference for money over wisdom." (Book II)

"우리가 정원을 산책하는 동안 당신이 같은 주제에 대해 토론하는 동안, 나는 인간의 어리석음과 지혜보다 돈을 선호하는 것에 대해 당신과 거의 같은 결론을 내렸다." (2권)

"But they are so accustomed to simplicity that they rather affect than avoid these things; and they think they acquire a dignity by the contempt of pomp and indeed I admire them for this: for though they are so wise, so grave, and so well-favored, yet they never willingly endure to see themselves decked with gold, jewels, or precious stones, which they count but trifles, and badges of folly." (Book II)

"그러나 그들은 소박함에 너무 익숙해져서 이런 것들을 피하기보다는 오히려 영향을 받고, 화려함을 경멸함으로써 위엄을 얻는다고 생각하며, 실제로 나는 이것을 존경한다. 왜냐하면 그들은 매우 현명하고 중후하며 호의적이지만 금이나 보석이나 보석으로 치장하는 것을 결코 기꺼이 견디지 못하는데, 그들은 그것을 사소한 일과 어리석음의 배지로 간주하기 때문이다." (2권)

"For the wise men of our country say that avarice is the root of all evil." (Book I)

"우리 나라의 현자들은 탐욕이 모든 악의 뿌리라고 말한다." (1권)

 

 

토마스 모어 소개

Thomas More (1478-1535) was an English lawyer, philosopher, statesman, and humanist who is best known for his works "Utopia" and "The History of King Richard III". He was born into a wealthy family in London and received an excellent education, studying Latin, Greek, and philosophy at Oxford University and later at the Inns of Court in London.

토머스 모어(1478-1535)는 영국의 변호사, 철학자, 정치가, 인본주의자로 "유토피아"와 "리처드 3세 왕의 역사"로 가장 잘 알려져 있다. 런던의 부유한 가정에서 태어나 옥스퍼드 대학에서 라틴어, 그리스어, 철학을 공부하고 나중에 런던의 궁정에서 공부하는 등 우수한 교육을 받았다.

After completing his education, More entered the legal profession and quickly gained a reputation as a skilled and honest lawyer. He was appointed as a member of parliament in 1504 and served in various government positions over the years, including as a diplomat, speaker of the House of Commons, and Lord Chancellor under King Henry VIII.

교육을 마친 후 모어는 법조계에 입문하여 숙련되고 정직한 변호사로 빠르게 명성을 얻었습니다. 1504년 국회의원으로 임명된 그는 외교관, 하원의장, 헨리 8세 재상 등 여러 정부 직책을 역임했다.

More was a devout Catholic and wrote extensively on religious topics, including works defending the Catholic Church against the Protestant Reformation. He also became known for his opposition to Henry VIII's attempts to divorce his first wife, Catherine of Aragon, and his refusal to swear an oath recognizing the king as the head of the Church of England. As a result of his opposition, More was charged with treason and executed in 1535.

독실한 가톨릭 신자였던 모어는 개신교 종교 개혁에 맞서 가톨릭 교회를 옹호하는 글을 비롯해 종교적 주제에 대해 광범위하게 저술했다. 또한 헨리 8세가 첫 번째 부인인 아라곤의 캐서린과 이혼하려는 시도에 반대하고 국왕을 영국 국교회의 수장으로 인정하는 선서를 거부한 것으로도 유명해졌습니다. 이에 대한 반대의 결과로 모어는 반역죄로 기소되어 1535년에 처형당했다.

Despite his relatively short life, Thomas More left a lasting legacy as a writer, scholar, and advocate for justice and human rights. He was canonized by the Catholic Church in 1935 and is celebrated as a martyr for his defense of the Church's teachings and his commitment to conscience and integrity in the face of political pressure.

비교적 짧은 생애에도 불구하고 토머스 모어는 작가, 학자, 정의와 인권 옹호자로서 지속적인 유산을 남겼다. 1935년 가톨릭 교회에 의해 시성되었으며, 정치적 압력에 맞서 교회의 가르침을 수호하고 양심과 청렴을 지킨 공로로 순교자로 추앙받고 있다.

 

 

토마스 모어와 헨리8세의 인연

Thomas More and King Henry VIII had a complex relationship that evolved over the years. Initially, More was a close advisor and friend of the king, serving in various government positions and enjoying the king's favor. More was known for his intelligence, wit, and integrity, and he was respected by many of the king's courtiers.

토머스 모어와 헨리 8세는 수년에 걸쳐 복잡한 관계를 유지하며 발전했다. 처음에 모어는 국왕의 측근이자 친구로 다양한 정부 직책을 맡으며 국왕의 총애를 받았다. 모어는 총명함/재치/성실함으로 유명했으며 왕의 신하들로부터 존경을 받았다.

However, the relationship between More and Henry VIII began to sour over the issue of the king's divorce from Catherine of Aragon. More, who was a devout Catholic, opposed the divorce and refused to recognize Henry as the head of the Church of England. This put him at odds with the king, who was determined to obtain his divorce and establish his own authority over the Church.

그러나 모어와 헨리 8세의 관계는 아라곤의 캐서린과 왕의 이혼 문제로 악화되기 시작했다. 독실한 가톨릭 신자였던 모어는 이혼에 반대했고 헨리를 영국 국교회의 수장으로 인정하지 않았다. 이로 인해 그는 이혼을 하고 교회에 대한 자신의 권위를 확립하기로 결심한 헨리 8세와 갈등을 겪었다.

Despite their differences, Henry VIII continued to value More's intelligence and skill as a lawyer and politician, and even considered him as a possible successor to the throne. However, More remained steadfast in his opposition to the king's actions and ultimately resigned from his position as Lord Chancellor in 1532.

두 사람의 의견 차이에도 불구하고 헨리 8세는 법률가이자 정치가로서 모어의 지성과 능력을 계속 높이 평가했고, 심지어 그를 왕위 계승자로 고려하기도 했다. 그러나 모어는 왕의 행동에 대해 확고한 반대 입장을 견지했고 결국 1532년 수상직에서 사임했다.

The situation escalated when More refused to attend the king's wedding to Anne Boleyn and was subsequently charged with treason. He was found guilty and executed in 1535. Despite his opposition to Henry VIII's actions, More remained loyal to the king as a person and prayed for his well-being until the end.

모어가 헨리 8세와 앤 불린과의 결혼식 참석을 거부하고 이후 반역죄로 기소되면서 상황은 더욱 악화되었다. 그는 유죄 판결을 받고 1535년 처형당했는데, 그는 헨리 8세의 행동에 반대했음에도 불구하고 모어는 한 인간으로서 국왕에게 충성을 다했고 마지막까지 국왕의 안녕을 위해 기도했다.

Overall, the relationship between Thomas More and King Henry VIII was marked by a mixture of admiration, friendship, and conflict, reflecting the complex and turbulent political and religious landscape of Tudor England.

전반적으로 토마스 모어와 헨리 8세의 관계는 존경과 우정, 갈등이 뒤섞인 관계로, 튜더 왕조의 복잡하고 격동적인 정치적, 종교적 상황을 반영하고있다.

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